Er worden nog altijd auto’s met brandstofmotor verkocht. Het aantal elektrische auto’s dat nieuw op een kenteken wordt gezet, stijgt echter aanzienlijk. Daarnaast is er de hybride auto. Van laatstgenoemde bestaan diverse typen, maar daar zullen we in dit artikel niet nader ingaan. Als we het hier hebben over de elektrische auto, dan bedoelen we de volledig elektrische auto. Een elektrische auto kopen wordt steeds populairder en voordeliger in de toekomst.
Tegenargumenten weerleggen bij de aanschaf van een elektrische auto
We hebben het in deze paragraaf over de argumenten die tegen de elektrische auto’s worden gebruikt. Die worden echter steeds zwakker en afhankelijk van het type gebruik van een auto speelt een aantal eigenlijk geen rol meer. Argumenten zijn onder meer:
- Duur in aanschaf
Elektrische auto’s zijn nog altijd duurder in aanschaf dan auto’s met een brandstofmotor. De verschillen worden wel kleiner. Steeds meer autofabrikanten komen met elektrische auto’s. De concurrentie neemt toe en onderdelen worden goedkoper. En je kunt nog altijd subsidie krijgen bij de aanschaf van een elektrische auto. Dat geldt niet voor een hybride auto. Elektrische auto’s nemen hetzelfde pad als bijvoorbeeld zonnepanelen. De prijzen van die panelen zakt en de overheid schaft de subsidie af. Er is echter een verschil en dat is dat de overheid de verkoop van nieuwe auto’s met brandstofmotor deels gaat verbieden. - Actieradius
Elektrische auto’s hebben een beperkte actieradius. Ook die is aan het verbeteren. De accu’s worden steeds beter. Dit argument wordt dus ook steeds zwakker. Bovendien is de vraag hoe vaak je een grotere actieradius nodig hebt, dan die auto’s momenteel al bieden. - Weinig laadpunten
Het aantal laadpunten breidt zich uit. Je zou kunnen zeggen dat die uitbreiding niet snel genoeg gaat. Hoewel dit wel een geldig argument is, komt ook daar verandering in. Een fabrikant van elektrische auto’s is zelfs bezig om zijn eigen net van laadpalen op te zetten. - Laden kost veel tijd
Ook op het punt van het opladen van de accu van een elektrische auto zijn er ontwikkelingen gaande. Langs autosnelwegen staan al snellaadpalen, zodat je in korte tijd weer wat actieradius kunt bijladen. Kan je het opladen ’s nachts doen of terwijl je auto op het parkeerterrein van je werkgever staat, dan is de laadtijd niet zo’n probleem.
Kosten lager dan je verwacht
De stichting Milieu Centraal heeft berekend dat de kosten van het elektrisch rijden lager zijn dan je wellicht denkt. Voor een middenklasse auto, op basis van afschrijving, onderhoud en reparaties, verzekering en brandstof/laden zijn de maandelijkse kosten bij een kilometrage van 11.600 kilometer per jaar, een gebruik gedurende 5 jaren, zonder extra’s en een mix van opladen thuis, op het werk en onderweg voor een elektrische auto € 530 en voor auto met benzinemotor € 697. Dat is een significant verschil. Met andere woorden op basis van de maandlasten is het elektrisch rijden geen slecht idee. Met betrekking tot de hoge aanschafkosten zou je private lease kunnen overwegen. Dat is heel populair aan het worden.