Alles wat je moet weten over magnesium 

Magnesium is een mineraal waar het menselijk lichaam niet zonder kan. Reden genoeg om ervoor te zorgen dat je voldoende magnesium binnenkrijgt. Uit ervaring weten we helaas dat veel mensen zich hier niet om bekommeren. Zonde, want dit kan gevolgen hebben. Om jou te overtuigen ervoor te zorgen dat je voldoende magnesium binnen krijgt, vertellen we je er in deze tekst alles over. Je leest waar magnesium voor gebruikt wordt, wat symptomen van een tekort aan magnesium zijn en hoe je zorgt dat je voldoende magnesium binnenkrijgt.

Waar wordt magnesium voor gebruikt?

Het belang van magnesium wordt vaak onderschat. Vandaar dat veel mensen denken dat het niet zo erg is als het lichaam onvoldoende van dit mineraal binnenkrijgt. Toch moet je weten dat magnesium ontzettend belangrijk is. Het mineraal levert namelijk een bijdrage aan een groot aantal processen in ons lichaam. Zo zorgt magnesium er onder meer voor dat het voedsel dat we eten wordt omgezet in energie. Daarnaast is het mineraal belangrijk voor de werking van skeletspieren en hart- en bloedvaten en gezonde botten. Ook bij ontstekingsprocessen in het lichaam speelt magnesium een belangrijke rol.

Symptomen van een tekort aan magnesium

Na het lezen van de bovenstaande tekst zie je hopelijk in dat het belangrijk is om voldoende magnesium binnen te krijgen. Probleem is alleen dat veel mensen niet weten of zij genoeg van dit mineraal binnenkrijgen. Gelukkig zijn er bepaalde symptomen waaraan je een tekort aan magnesium kunt herkennen. Verwacht overigens niet dat een tekort aan dit mineraal voor acute problemen zorgt, want dat is niet vaak het geval. Verschillende studies hebben aangetoond dat een tekort aan magnesium onder ander een rol kan spelen in vermoeidheid, spierkrampen, lusteloosheid. Als er weinig magnesium in het bloed zit, kan het zijn dat er hartritmestoornissen voorkomen.

Hoe zorg je dat je voldoende magnesium binnenkrijgt?

Als je vermoedt dat jouw lichaam te weinig magnesium binnen krijgt, is het verstandig om hier iets aan te doen. Dit kan op verschillende manieren. Allereerst kun je voldoende magnesium binnen krijgen door op jouw voeding te letten. Vlees, vis, groenten, noten, pitten, zaden, volkorenproducten en melkproducten bevatten doorgaans magnesium. In het ene product zit meer magnesium dan in het andere product. Reden genoeg om je tot de verpakking te richten.

Lukt het je niet om via voeding voldoende magnesium binnen te krijgen? Denk dan niet dat je hiermee moet leren leven. Er zijn namelijk nog andere manieren om ervoor te zorgen dat je voldoende van dit mineraal binnenkrijgt. Zo bieden voedingssupplementen uitkomst. Je kunt bijvoorbeeld tabletten met magnesium citraat kopen. Wanneer je regelmatig zo’n tablet inneemt, krijgt je lichaam waarschijnlijk voldoende van dit mineraal binnen. Gebruik magnesium tabletten overigens alleen ter aanvulling op en nooit ter vervanging van voedsel met dit mineraal. Jouw lichaam moet namelijk ook voldoende magnesium via voedsel binnenkrijgen.

Andere bekeken ook:

Reactie achter laten?

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Handel jij al in crypto? Coinmerce geeft onze lezers gratis €10 bij het aanmaken van een account 🎁