Full Width Featured Image With Sidebar
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Dit is wat je nog niet wist over het retourneren van kleding

Broek niet leuk, makkie, die sturen we gewoon weer terug. Wij Nederlanders zijn heel goed in het retourneren van kleding. Vaak kunnen we nog gratis retourneren ook. Veel mensen bestellen niet alleen het kledingstuk die ze écht leuk vinden maar vinden het ook leuk om te passen. “Doe die broek er ook maar bij” of “oh die jurk lijkt me ook wel leuk”.

Zo ligt het virtuele winkelmandje binnen no time vol. Het gemak van online shoppen was nog nooit zo groot, want binnen een paar dagen na aankoop staat de bezorger alweer voor de deur. Bedragen kunnen flink oplopen als het gaat om de waarde van de bestelling, je moet het ook maar net op je rekening hebben staan. Tegenwoordig zijn Klarna en Afterpay steeds vaker als partner van een webshop te vinden. Er is nog geen duidelijk onderzoek gedaan naar het verband tussen het aantal retouren en de implementatie op een webshop van de mogelijkheid van achteraf betalen. Maar wij kunnen ons wel voorstellen dat het wel degelijk een drempel wegneemt bij de beslissing of iemand een grote bestelling plaatst of niet.

Het maken van Kleding

Voordat een pakketje in jouw handen komt is er een groot proces aan vooraf gegaan. Het overgrote deel van de kleding die wordt aangeboden is afkomstig uit China of Bangladesh. Helaas zijn de werkomstandigheden in de miljoenen fabrieken daar niet zoals je zelf gewend bent. Daarnaast is het produceren van kleding ook nog een schadelijk voor het milieu. De textiel en kledingindustrie is namelijk voor een groot deel verantwoordelijk voor de CO2 uitstoot. Voor het maken van kleding is katoen nodig, dit moet worden verbouwd, bewerkt etc. Het gerucht gaat dat er wel zo’n 169 mensen nodig zijn om één kledingstuk te maken.

kleding retourneren

Aantal aankopen

Het blijkt dat Nederlanders gemiddeld wel 46 nieuwe kledingstukken per jaar kopen. Dit gebeurt voor een kleine helft tijdens het winkelen in de winkelstraten, maar de overige helft (wel 55%) wordt online gekocht. Het gemak van online shoppen is zoals we al zeiden heel groot.

Aantal retour

Jaarlijks worden er 21,5 miljoen kledingstukken verspild. Dit aantal per jaar is opgebouwd uit het retourneren van kleding en overige voorraden van bedrijven die niet verkocht zijn.

Van alle aankopen die Nederlanders doen wordt 15% retour gestuurd. En ja het grootste deel hiervan is kleding, deze categorie is goed voor 40% en schoenen voor wel 30% van alle pakketjes die Nederlanders terugsturen. Vaak vinden mensen het item dat ze terugsturen niet leuk of hebben ze meerdere maten besteld om dit te passen. Er wordt dan ook niet getwijfeld om iets eenvoudig weer terug te sturen. Voor ons is het zo simpel om de doos weer dicht te plakken. Het makkelijkst is nog als de winkel nog een plakstrip heeft verzorgd om de doos weer dicht te plakken en het retourlabel alvast voor je heeft uitgeprint.

Retourproces

Als je de kledingstukken van je bestelling hebt gepast kom je wel eens tot de conclusie dat je iets toch liever terugstuurt. Dat kan natuurlijk gebeuren. Item weer in de doos, je brengt hem naar een pakketpunt en jij bent er van af. Maar wat gebeurt er hierna? De vervoerder komt het pakket weer ophalen, dat betekent dat er een bestelbus rijdt voor onder andere jouw pakket. Daarna komt het pakket weer in het distributiecentrum waar de kleding wordt gecheckt. Nu zou je denken dat de desbetreffende items weer gewoon in het magazijn komen te liggen, maar niets is minder waar. Met veel kleding wordt niets gedaan en wordt daarom uiteindelijk vernietigd.

Wat werknemers in retourcentra vaak aantreffen is dat kledingstukken vaak al gedragen zijn maar gewoon weer in de doos terug gestopt zijn. Zo bevatten items vaak bepaalde geurtjes, dit varieert van parfum tot zweet en andere onaangename geuren. Naast vreemde geuren worden producten ook vaak kapot of vies aangetroffen. Juridisch gezien mag een een retour niet worden geweigerd met als reden beschadiging, maar mag de schade wel worden doorberekend aan de klant. Maar gek genoeg wordt de consument hier vaak niet meer op aangesproken.

Waargebeurd

Zo heb ik zelf eens een verhaal van iemand gehoord dat hij een paar schoenen had besteld en deze heeft gehouden. Tot nu toe niets raars aan, maar wat hij vervolgens heeft gedaan is van zichzelf een oud paar schoenen in de doos terug gestopt wist te retourneren. De retour is geaccepteerd en verder heeft deze persoon er nooit meer iets van vernomen.

Wees bewust

Producten retour moeten sturen is onvermijdelijk, het gebeurt wel eens dat een product niet naar wens is, bij iedereen komt het een keertje voor. Maar wat we wel kunnen doen is vaker nadenken of we het artikelen echt leuk vinden of dat deze beter bij de aanbieder kan blijven liggen. Tuurlijk is het thuis passen van artikelen een leuke bezigheid, maar nu je weet dat dit ene jurkje die je net niet leuk genoeg vindt, straks bij het afval komt, maak je misschien een andere afweging.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Andere bekeken ook