TrendyVrouw

| De online community voor de hedendaagse vrouw

Natuurlijke vervangers van suiker

Suiker of een zoet snoepje, vrijwel iedereen vindt dat lekker op zijn tijd. Nu zijn er in de supermarkt steeds meer dingen verkrijgbaar met minder suiker erin, maar je hebt natuurlijk ook een aantal natuurlijke vervangers op de markt. Te veel suiker is namelijk niet goed voor je en je gaat heel makkelijk over die grens heen. Hierdoor is het handig om te weten wat de natuurlijke vervangers zijn zodat je gezond blijft leven. Wil je weten wat dit zijn? Lees dan vooral even verder.

Stevia

Stevia, je hebt er vast wel eens van gehoord. Dit is een plantje en de zoetstof die hiervan vrijkomt is bijna vier keer zo zoet als normale suiker. Je hebt er hierdoor veel minder nodig. Stevia bevat ook geen calorie├źn, weer een pluspuntje voor de lijn. Wel is het belangrijk dat je de echte stevia koopt (100%) en niet een merk die zegt dat het stevia bevat. Deze bevatten namelijk heel weinig stevia, de rest is vulstof. Let hier dus goed op om te voorkomen dat je alsnog dingen binnenkrijgt die je liever niet wil.

Agavesiroop

Agavesiroop is sap dat is ingekookt van de agaveplant. Deze plant komt uit Midden-Amerika en wordt vooral gebruikt om dus de sap van in te koken. Het is belangrijk dat je een biologische variant koopt. In veel agavesiropen zit namelijk het minder goede deel van de plant, waardoor het een stuk minder gezond is als ze aangeven. Het is belangrijk dat je hier op let en dus 100% biologische agavesiroop koopt.

Ahorn siroop

Een andere goede vervanger voor suiker is ahorn siroop. Dit is een dunne siroop dat ontstaat na het inkoken van sap. Dit sap komt uit de esdoornboom uit Canada. Het is daarom wat duurder maar wel ontzettend lekker. Belangrijk weer is dat je kijkt dat je een pure siroop koopt en geen aangelegd product. Deze siroop heeft wederom weinig calorie├źn, bevat veel mineralen en heeft daarnaast een karamelachtige smaak.

Honing

Zoals iedereen wel weet is honing een goede vervanger. Zo doen veel mensen honing in hun thee in plaats van suiker. Maar let wel op, zodra je suiker boven de 40 graden verhit, is het net zo ongezond als suiker. Er zitten alsnog wel suikers in honing maar natuurlijk minder dan dat je voor pure suiker zou gaan. Honing is daarnaast ook een bron van mineralen en voedingsstoffen, waardoor het een betere keuze blijft dan pure suiker. Het heeft dan ook wel een smaakje waar je van moet houden.

Diksap

De laatste optie van dit artikel is diksap. Dit is het sap dat overblijft als je vruchtensap inkookt. Het is daarom ook niet de aller gezondste optie, maar wel beter dan suiker alleen. Het is heerlijk voor een glaasje limonade of juist door de kwark bijvoorbeeld. Het geeft net die zoetere smaak maar heeft ook een hoog fructose gehalte. Hierdoor moet je het niet puur drinken en al helemaal niet te veel gebruiken, maar het is wel een lekkere toevoeging en beter dan suiker zelf. Ook is dit heerlijk voor in een smoothie of juist als je pannenkoeken gaat eten. Hiervan zijn veel verschillende smaken beschikbaar dus leef je uit.

LEAVE A RESPONSE

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You Might Also Like