TrendyVrouw

| De online community voor de hedendaagse vrouw

Tips om aan 10.000 stappen te komen

Iedereen doet zijn of haar best om een gezond leven te leiden. Zo wordt er aangeraden om 10.000 stappen te maken per dag. Dit klinkt makkelijker dan het eigenlijk is. Sommige van ons kunnen het makkelijk maken op het werk, anderen hebben hier wat meer moeite mee. Als je bijvoorbeeld met de auto naar het werk gaat en daar voor de deur kan parkeren, haal je nooit die 10.000 stappen per dag. Maar waarom zo veel stappen per dag? Waar is dat goed voor? Dat zullen we je eerst even uitleggen, met daarna een aantal tips om deze stappen te halen.

Waarom 10.000 stappen?

Het is al lang bekend dat bewegen goed voor je is en dat je dat eigenlijk dagelijks zou moeten doen. Er is onderzoek gedaan naar het minimaal aantal stappen per dag en dat kwam uit op zo’n zesduizend stappen. Daarnaast moet je eigenlijk per dag een half uurtje bewegen en dat staat gelijk aan zo’n vierduizend stappen. Vandaar dat ze bij 10.000 stappen uitkwamen en dat het uitgangspunt van tegenwoordig is geworden.

1. Pas je routine aan

Het is handig om te zorgen dat je je eigen routine aanpast. Neem daarom voortaan de trap in plaats van de lift. Parkeer je auto iets verder weg zodat je nog een stukje moet lopen. Allemaal kleine stapjes om letterlijk meer stappen te kunnen zetten. Als je moet wachten, ga dan een stukje lopen in plaats van stilstaan. Hierdoor kan je toch stappen zetten en voldoe je niet de tijd.

2. Het hoeft niet lang te duren

Het lijkt een hele klus, maar het hoeft helemaal niet lang te duren. Zo kan je ervoor kiezen om in jouw pauze even een stukje te gaan wandelen, of die reclameblokken van de televisie te benutten om een blokje om te lopen mocht je iets aan het volgen zijn. Je kan heel gemakkelijk snel even een paar minuten lopen of de trap op en af lopen tussendoor. Je hoeft hier niet perse uren voor uit te stippelen, het is eigenlijk heel makkelijk om te doen. Geen excuus meer dus dat je geen tijd hebt, aangezien je het heel makkelijk overal tussendoor kan doen.

3. Maak er een gewoonte van

Het is belangrijk dat je er een gewoonte van maakt. Zo moet het een automatisme worden dat je even naar die collega loopt in plaats van dat je een mailtje stuurt of een belletje pleegt. Die paar verdiepingen die je dan loopt of die gang die je uitloopt, levert ook weer stappen op. Zorg dat het in je routine komt en maak er dus een gewoonte van. Niet dat je alleen deze week je aan de 10.000 stappen probeert te houden, maar probeer er echt een gewoonte van te maken.

4. Doe het samen

Naast alle dingen die je zelf kan doen om in het dagelijkse leven wat meer beweging te krijgen, kan je er ook voor kiezen om het soms samen te doen. Spreek je wens uit en ga een keer samen met iemand wandelen. Of je nu samen naar de supermarkt loopt voor een kleine boodschap of dat je naar een groot park gaat om te wandelen, it’s up to you. Weet dat iedereen bezig is met gezond leven en dat je er samen voor staat. Elkaar helpen en motiveren om meer te wandelen kan daardoor helpen. Ook kan je afspreken dat je altijd doorgeeft aan het einde van de dag hoe veel stappen je hebt gemaakt. Zo is de kans groot dat je wat extra gaat lopen omdat je die ander niet teleur wil stellen. Dat is misschien net de stok achter de deur die je nodig hebt.

LEAVE A RESPONSE

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You Might Also Like